Business Case

Productsheet verbetering voor Akzo Nobel

Wie is AkzoNobel?

AkzoNobel is de grootste verf- en coatingsproducent ter wereld. Met ruim 57.000 medewerkers in meer dan tachtig landen werd in 2009 een proforma omzet gerealiseerd van € 13,9 miljard. AkzoNobel voert ruim 28 merken zoals: Ceta Bever, Flexa, Jozo(zout), Sikkens, Levis & Ceta Bever.

Business Challenge

Veel producten betekent ook: veel productsheets. Productsheets die in vele talen beschikbaar moeten zijn én per land kunnen verschillen in verband met plaatselijke wet- en regelgeving zoals een specifieke, verplichte vermelding. Het koste Akzo in het verleden enorm veel tijd en geld. Productsheets zijn, net als medicijnbijsluiters, volgens een vast stramien opgebouwd en bevatten veel repeterende informatie. Bij verven zul je steeds de zin tegenkomen: “ De droogtijd is …” . Door de productsheet op te bouwen uit een reeks van dit soort - op zichzelf staande- zinnetjes en deze te vertalen en in de juiste volgorde te zetten, kun je snel nieuwe productsheets maken. In het verleden was in Zweden hiervoor al een eenvoudig lokaal Windows programma in gebruik. De paint divisie van AkzoNobel wilde het internationaal gaan uitrollen. Er moest zo snel mogelijk een uitgebreide, internationale, web based applicatie komen . Een nieuwe productsheet moest op basis van een bestaande Engelse versie én de lokale database met vertaalde zinnetjes snel kunnen worden gemaakt door het verantwoordelijke productteam in dat land.

Aanpak

Een maatwerk programma met zo’n impact en zoveel gebruikers bouw je niet zo maar. Samen met de klant hebben we in opeenvolgende workshops een ontwerp opgesteld waarmee de wens van automatische vertaling binnen budget te realiseren was.

Uitkomst

Een greep uit de uitgebreide functionaliteit:

  • Overzicht van alle talen waarin de sheet al beschikbaar is.
  • Overzicht wat er nog ontbreekt in een taal en welke landspecifieke toevoegingen nodig zijn.
  • Uitgebreid rechtensysteem. Een vertaler kan alleen de zinnetjes in zijn eigen taal vertalen. 
  • Automatische vertaling van productsheets. 
  • Autorisatie bij het vrijgeven van de resulterende productsheet per land. 

Export van productsheet naar Word of PDF op basis van een Word sjabloon. Het programma bespaart AkzoNobel op dit moment enorm veel tijd en geld. Bovendien ondersteunt het de gebruiker zodat alle productsheets altijd in één keer compleet zijn. AkzoNobel is daarom ook zeer tevreden. ITI is internationaal uitgerold en bevat inmiddels een schat aan informatie in ruim 20 talen.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact op met Vincent.

Vincent Stinesen

Vincent Stinesen
+31 (0)6 53650488
string

maatwerk software, consultancy
pen
Vincent Stinesen

Manager Projecten en SLA's:
Vincent Stinesen
+31 (0)6 53650488
string

Back to Top