Business Case

Communicatiesysteem voor Metro

Achtergrond Makro

Sinds 1 januari 1998 behoort Makro tot de Duitse beursgenoteerde METRO GROUP, een internationaal georiënteerde handels- en dienstengroep. Het bedrijf telt circa 280.000 medewerkers en heeft ruim 2.200 verkooppunten in 32 landen.


Makro Nederland valt binnen METRO GROUP onder de salesdivisie METRO Cash & Carry. METRO Cash & Carry heeft meer dan 700 vestigingen in 29 landen. Bij Makro in Nederland werken ongeveer 5.000 medewerkers, waarvan ongeveer 300 op het Makro Hoofdkantoor in Zuidpark Amsterdam.

De case

Aan het woord is Martin Spits, projectleider namens Makro Nederland. Makro Nederland had in toenemende mate last van de overvloed aan e-mail. De hoeveelheid mail die eenieder ontving nam toe, bijvoorbeeld doordat veel medewerkers je toch ‘even opnemen in de cc’. Daarnaast werd mail de hele dag door gestuurd waardoor medewerkers  in de vestigingen continue achter de PC zaten i.p.v op de werkvloer.  Het kost natuurlijk al veel tijd om al die e-mail te bekijken, laat staan te beantwoorden maar een ander gevolg was nog erger; belangrijke berichten over artikelen in de winkel werden niet gezien of juist naar meerdere mensen gestuurd, waardoor iedereen van elkaar dacht dat ze het wel zouden oppakken en het dus uiteindelijk niet werd opgevolgd. Dat waren berichten over acties die gelden voor bepaalde artikelen, bestellingen van andere filialen of terugroepacties. Reden voor ons om eens te zoeken naar een andere oplossing. Deze hebben we gevonden bij Carthago ICT. Het leuke is dat na enkele jaren gebruik in Nederland nu ook internationaal wordt gekeken of dit uitgerold kan worden. Toch het resultaat van een goede samenwerking tussen Makro en Carthago ICT.

 IMG 2544

Resultaat Carthago ICT

Carthago ICT heeft zich samen met Makro over een logistiek berichten probleem gebogen. De berichten waar het om gaat hebben altijd betrekking op artikelen binnen een artikelgroep. Een Makro medewerker ontving berichten van alle artikelgroepen. Vervolgens is de artikelgroep als uitgangspunt genomen en is bedacht dat de Makro medewerker zich kan abonneren op een artikelgroep. Hij ontvangt nu alleen die berichten waarop hij geabonneerd is. Daarnaast is er voor gekozen om de berichten op bepaalde tijdstippen te verzenden.

 

Nu is het de verantwoordelijkheid van de medewerker, bijvoorbeeld de afdelingsmanager om de juiste abonnementen te nemen. Als de medewerker verhuist naar een andere afdeling, kiest hij/zij andere abonnementen.

 

Naast deze simpele maar effectieve manier van berichtgeving is er ook bedacht om de berichten te standaardiseren. Samen heeft dit de “Commerciële cockpit” tot een succes gemaakt.

 

Lees meer over Metro

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?

Neem contact op met Vincent.

Vincent Stinesen

Vincent Stinesen
+31 (0)6 53650488
string



Back to Top