Drie tips om je omzet te verhogen met UX

Deze blog is geschreven door:

Famke van Meurs

Famke van Meurs

Famke is UX specialist bij Carthago

Meer van Famke

De laatste jaren laten een opkomst zien van user experience (UX) bij de implementatie van websites en applicaties. UX is de algehele ervaring die de gebruiker op een website heeft. Het is de combinatie van interacties op een website die kan leiden tot een positieve of negatieve ervaring.

Een positieve UX is gunstig gebleken voor een aantal aspecten, zoals: het verhogen van de omzet en conversieratio’s indien op de juiste manier geïmplementeerd. Volgens onderzoek is elke dollar die in UX wordt geïnvesteerd een rendement van 100 dollar waard [bron: Forrester].

Laten we eerst eens kijken wat gebruikerservaring is en waarom het belangrijk is. Bij UX draait alles om het creëren van de optimale gebruikerservaring voor uw gebruiker. Het omvat elke interactie die een gebruiker heeft met uw product. Goede UX betekent dat gebruikers gemakkelijk hun doel op uw website kunnen bereiken omdat de interactie die zij hebben intuïtief is. Een slechte gebruikerservaring is daarentegen schadelijk voor uw website. Het verlaagt namelijk de conversie. Zo keert 88% van de gebruikers minder snel terug naar een website na een slechte gebruikerservaring [bron: Forrester].

Om de conversieratio’s te verhogen en de omzet te verhogen, heeft u tevreden klanten nodig. Dit is dus o.a. te bereiken door UX juist toe te passen.

Wil je weten hoe UX je ROI kan verhogen? Deze blog geeft je drie voorbeelden om je proces te starten.

Elke dollar die in UX wordt geïnvesteerd is 100 dollar waard.

Tip 1: Creëer voor gebruikers, niet voor je medewerkers

Een website of applicatie is niet voor ontwikkelaars of ontwerpers van een bedrijf, het is voor de gebruikers. Daarom moet je bij het toevoegen van functies of het doorvoeren van wijzigingen ernaar kijken vanuit het perspectief van de gebruiker.

Dit doe je door de doelgroep actief te betrekken bij het ontwikkelproces, dit doe je door gebruikersonderzoek uit te voeren. Op deze manier zorg je voor een goede aansluiting tussen het product en het uiteindelijke doel van de software.

Nadat je gebruikersonderzoek hebt gedaan, begrijpen jij en je team de wensen en doelen van de gebruiker, en dus welke functies het belangrijkst zijn om te implementeren en welke waarde toevoegen voor de gebruikers. Na een gedegen gebruikersonderzoek weet je welke functies geen waarde toevoegen of bijdragen aan een positieve ervaring.

Ten slotte zal het testen van nieuwe functies met gebruikers waardevolle feedback geven over hun ervaring, wat resulteert in een plezierige ervaring en tevreden klanten. 

Tip 2: Hou het simpel

We kennen allemaal wel een website met een overweldigende hoeveelheid features, content en een continue stroom van pop-ups. Deze overweldigende hoeveelheid inhoud leidt vaak tot verwarde gebruikers die niet weten waar ze moeten klikken of waar ze hun aandacht op moeten richten.

Uiteindelijk weten ze niet hoe ze door de website moeten navigeren en kunnen ze hun taak niet voltooien. Dit resulteert vaak in een hoog bouncepercentage, wat terug te zien is in de statistieken van je website. Of dit het geval is op jouw website / online omgeving is vaak gemakkelijk in kaart te brengen met tools zoals google analytics.

Een belangrijke tip is dus: hou het simpel.

Een goede graadmeter hiervoor is om je website te doorlopen met in je achterhoofd de gedachte dat een gemiddelde aandachtspanne bestaat uit 8 seconden. Kan een gebruiker op jouw website in 8 seconden navigeren naar hetgeen waar hij of zij op zoek is?

Om dit te realiseren vraag je jezelf bij het ontwerpen of herontwerpen van een website eigenlijk constant af of het eenvoudiger kan. Spoiler: het antoowrd op deze vraag is 9 van de 10 keer: JA! ;-).

Enkele UX tips die je helpen het simpel te houden:

  • Wees niet bang voor witruimte
  • Zorg voor een duidelijke hiërarchie en structuur van uw website
  • Groepeer informatie op een logische manier

Een eenvoudige lay-out en duidelijke informatiestructuur maken uw website gemakkelijk te navigeren en verbeteren de positieve ervaring van gebruikers.

Tip 3: Maak het responsive en optimaliseer de laadtijd

De snelheid van je website is belangrijk. Niemand houdt van wachten en al helemaal niet op internet. Volgens onderzoek [Bron: uxcam] stopt 39% van de gebruikers met content wanneer de afbeeldingen niet laden of de laadtijd te lang duurt. Bovendien, als een website meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden, zal 40% van de gebruikers de website verlaten. Dit betekent dat een trage website schadelijk is voor uw website en conversiepercentages. Een handige site om dit te testen is: https://pagespeed.web.dev

Responsive

Naast een snelle website is de responsiveness belangrijk. De afgelopen jaren is er een mobiele revolutie begonnen. Mobiele telefoons domineren het leven van gebruikers. In 2022 kun je niet meer zonder een mobielvriendelijke website. Statistieken tonen aan dat 85% van de gebruikers vindt dat de mobiele website van een bedrijf net zo goed of beter moet zijn dan hun desktopwebsite. Daarnaast hebben mobiele gebruikers 5 keer meer kans om een ​​taak te verlaten als de website niet is geoptimaliseerd voor mobiel [bron: toptal].

Het is dus belangrijk om vooral ook te testen hoe goed je website of andere digitale omgeving benaderbaar is via een mobiel device. Denk hierbij niet alleen aan een mobiel maar bijvoorbeeld ook aan tablets. Dit kan je gemakkelijk zelf testen door je website te doorlopen op 1 van deze devices. Kijk niet alleen of alles functioneel werkt maar ook of de opmaak nog goed is. Door elementen die ineens verspringen van plaats kan bijvoorbeeld de navigatie in het gevaar komen, wat weer afdoet aan: de gebruikservaring.

UX implementeren in uw bedrijf

In deze blog hebben we gekeken naar meerdere manieren om de gebruikerservaring van je digitale omgeving te verbeteren. Door uw gebruiker in gedachten te houden bij het ontwerpen en ontwikkelen, kunt u prioriteit geven aan de functies die waarde toevoegen en tot een positievere ervaring leiden.

Door de website eenvoudig te houden en te focussen op de juiste doelen, verbetert u de navigatie en de algehele ervaring.

Ten slotte zullen responsiviteit en een geoptimaliseerde laadtijd de conversiepercentages verhogen. Wanneer je deze drie voorbeelden correct toepast zal dit enorm bijdragen aan het verhogen van de inkomsten uit deze digitale omgeving.

UX implementeren bij jouw bedrijf?

In deze blog hebben we gekeken naar meerdere manieren om de gebruikerservaring van je digitale omgeving te verbeteren. Door uw gebruiker in gedachten te houden bij het ontwerpen en ontwikkelen, kunt u prioriteit geven aan de functies die waarde toevoegen en tot een positievere ervaring leiden.

Door de website eenvoudig te houden en te focussen op de juiste doelen, verbetert u de navigatie en de algehele ervaring.

Ten slotte zullen responsiviteit en een geoptimaliseerde laadtijd de conversiepercentages verhogen. Wanneer je deze drie voorbeelden correct toepast zal dit enorm bijdragen aan het verhogen van de inkomsten uit deze digitale omgeving.

software naar een hoger niveau

De huidige gebruiksvriendelijkheid in kaart brengen

Tijdens de Expert Review kijken de ervaren UX’ers van Carthago naar de huidige gebruiksvriendelijkheid van de online omgeving van jouw organisatie. 

Tijdens deze review kan bijvoorbeeld een website of een softwareprogramma worden getest. Deze test wordt gedaan aan de hand van een aantal vaste pijlers binnen UX (heuristieken). 

Samenvatting:

Je omzet verhogen met UX? Dat is zeker mogelijk! Onze UX'er Famke geeft je graag 3 tips over hoe je hier mee kan beginnen.

Inhoud van blog