User Experience

Bij het ontwikkelen van software komt veel meer kijken dan het programmeren alleen. Zo is het van groot belang voor de gebruiksvriendelijkheid van de software dat er al in een vroeg stadium wordt gekeken naar de User Experience (afgekort UX). Want wat als de software die jij ontwikkelt, de reden is dat gebruikers gefrustreerd achter hun computer zitten?

Onze UX diensten

UX opleiding

Vraag jij je af wat User Experience (UX) precies inhoudt en wat het voor toegevoegde waarde biedt voor jouw product of organisatie? In de UX

Verder lezen »

UX Expert review

Een user experience expert review brengt de gebruiksvriendelijkheid van jouw huidige software in kaart. Bezoek jij graag een website of app die lastig te gebruiken

Verder lezen »

Wat is user experience

User Experience draait om het creëren van dé optimale gebruikerservaring voor de eindgebruiker. Het omvat alle interacties die een gebruiker heeft met een product. Goede UX zorgt ervoor dat gebruikers snel en makkelijk taken kunnen uitvoeren op een website of app. Het zorgt voor overzicht voor je gebruikers, waardoor ze intuïtief de goede knoppen en functionaliteiten kunnen vinden.

Het is dus van belang om UX al vroeg in het ontwikkelproces te betrekken, maar waarom? Binnen een software ontwikkelproces gaat de UX designer in gesprek met alle stakeholders om de gebruikersdoelen en business doelen te achterhalen, in het bijzonder de gebruikers. Hierbij kun je denken aan stakeholder interviews, post-it sessies en gebruikerstesten. Wanneer je de gebruiker van A tot Z meeneemt in het proces, zorgt dit voor een goede aansluiting van het product met het uiteindelijke doel van de software. Zo kunnen de functionaliteiten die je software biedt ook echt gevonden en goed gebruikt worden.

Kortom, door vóóraf de belangen van alle stakeholders duidelijk te maken zijn correcties áchteraf voorkomen. Door UX vroeg in de ontwikkeling te betrekken, ben jij uiteindelijk minder tijd (en budget) kwijt aan het oplossen van fouten of het beantwoorden van vragen. En vooral niet te vergeten, de gebruikers zullen tevreden zijn met je product.

UX Design fases carthago
prototype laten maken door UX specialist

Waarom een UX designer?

Een UX designer bepaalt welke doelen de gebruikers willen bereiken met behulp van jouw product. Op deze manier ontwikkel je alleen functionaliteit die gebruikers ook echt zullen gebruiken.

Daarnaast probeert een UX designer antwoord te vinden op alle vragen die horen bij de interactie tussen product en gebruiker. Het is een creatief proces dat vaak hand-in-hand gaat met het grafische UI (user interface) werk. Een UX designer zal ontwerpen testen door middel van gebruikerstesten, zodat je ook zeker weet dat gebruikers de functionaliteit op de juiste plek in de applicatie kunnen vinden en op een logische manier kunnen gebruiken. Je profiteert al snel van een UX designer in je team, want tevreden gebruikers zullen dit altijd aan anderen doorvertellen.

Zien wat UX design voor jou kan betekenen?

Hoe wij te werk gaan

Als UX team bij Carthago hanteren wij een iteratief ontwerpproces wat bestaat uit 3 fases: begrijpen, ontwerpen en evalueren. In dit proces staan de gebruiker en hun doelen en behoeftes centraal. Elke fase kan met één of meer methodes uitgevoerd worden, beschreven in de UX toolkit. Het UX proces en welke methodes relevant zijn, hangen af van de projectgrootte en de beoogde doelen. Na een discovery kunnen wij een accuratere inschatting leveren van welke methodes wij kunnen aanraden en de daarbij behorende tijdsindicatie.

Stap 1
Begrijpen

In de begrijpfase proberen we zoveel mogelijk te weten te komen over de gebruikers, hun wensen, behoeften en verwachtingen. Het merk en de bedrijfsdoelstellingen worden ook geformuleerd om ervoor te zorgen dat de nog te bepalen gebruikerservaring of het product strategisch ook passen.

Stap 2
Ontwerpen

In de ontwerpfase gebruiken we de inzichten uit de begrijp fase en specificeren we hoe een gebruiker in interactie komt met het product of de service. We ontwerpen deze interactie zo intuïtief en gebruiksvriendelijk mogelijk. Zo optimaliseren we de ervaring van de gebruiker. Het design proces is iteratief en we betrekken de gebruiker waar mogelijk.

Stap 3
Evaluatie

In de evaluatiefase kijken we naar hoe het ontwerp functioneert voor gebruikers en of dit in lijn is met de doelen en de intentie voorafgaand aan de ontwerpen. Test- en validatiemethodes helpen bepalen of het ontwerp echt gebruiksvriendelijk. Kunnen mensen hun beoogde doelen snel en makkelijk voltooien? Hierbij wordt gekeken naar de emotionele impact, de flow, en hoe goed het product past binnen de verwachting van gebruikers.

prototype laten maken door UX specialist

Wat is een UX expert review?

Een user experience (afgekort UX) expert review brengt de gebruiksvriendelijkheid van jouw software in kaart. Bezoek jij graag een website of app die lastig te gebruiken is? Wij in ieder geval niet. In deze expert review toetsen wij het product aan de hand van een lijst met usability criteria, de standaard heuristieken. Hier rolt een overzicht uit hoe gebruiksvriendelijk de software écht is. Samen met de expertise van onze UX designers komen jullie tot een lijst met concrete verbeterpunten.

Meer over UX bij Carthago

Nieuws

Expert review voor 4PS & Be-Sync

Bij 4PS en Be-Sync kwam een nieuwe aanvraag binnen voor het ontwikkelen van applicatie voor het registreren van te plegen onderhoud in huurwoningen. Hierbij zagen de developers van 4PS en Be-Sync dat het optimaliseren van de gebruikerservaring voor deze applicatie extra belangrijk was.

Verder lezen »

Wil je met ons de uitdaging aangaan?

We helpen je graag verder

Zien wat UX voor jouw organisatie kan betekenen?