Als UX team bij Carthago hanteren wij een iteratief ontwerpproces wat bestaat uit 3 fases: begrijpen, ontwerpen en evalueren. In dit proces staan de gebruiker en hun doelen en behoeftes centraal. Elke fase kan met één of meer methodes uitgevoerd worden, beschreven in de UX toolkit. Het UX proces en welke methodes relevant zijn, hangen af van de projectgrootte en de beoogde doelen. Na een discovery kunnen wij een accuratere inschatting leveren van welke methodes wij kunnen aanraden en de daarbij behorende tijdsindicatie.
Stap 1: Begrijpen
In de begrijpfase proberen we zoveel mogelijk te weten te komen over de gebruikers, hun wensen, behoeften en verwachtingen. Het merk en de bedrijfsdoelstellingen worden ook geformuleerd om ervoor te zorgen dat de nog te bepalen gebruikerservaring of het product strategisch ook passen.
Stap 2: Ontwerpen
In de ontwerpfase gebruiken we de inzichten uit de begrijp fase en specificeren we hoe een gebruiker in interactie komt met het product of de service. We ontwerpen deze interactie zo intuïtief en gebruiksvriendelijk mogelijk. Zo optimaliseren we de ervaring van de gebruiker. Het design proces is iteratief en we betrekken de gebruiker waar mogelijk.
Stap 3: Evalueren
In de evaluatiefase kijken we naar hoe het ontwerp functioneert voor gebruikers en of dit in lijn is met de doelen en de intentie voorafgaand aan de ontwerpen. Test- en validatiemethodes helpen bepalen of het ontwerp echt gebruiksvriendelijk. Kunnen mensen hun beoogde doelen snel en makkelijk voltooien? Hierbij wordt gekeken naar de emotionele impact, de flow, en hoe goed het product past binnen de verwachting van gebruikers.