
5 tips om toe te passen als UX designer
Onze User Experience designers hebben na hun bezoek aan het UXinsight festival de inzichten die zij hebben opgedaan verwerkt in 5 tips.
Home » User Experience
User Experience draait om het creëren van dé optimale gebruikerservaring voor de eindgebruiker. Het omvat alle interacties die een gebruiker heeft met een product. Goede UX zorgt ervoor dat gebruikers snel en makkelijk taken kunnen uitvoeren op een website of app. Het zorgt voor overzicht voor je gebruikers, waardoor ze intuïtief de goede knoppen en functionaliteiten kunnen vinden.
Het is dus van belang om UX al vroeg in het ontwikkelproces te betrekken, maar waarom? Binnen een software ontwikkelproces gaat de UX designer in gesprek met alle stakeholders om de gebruikersdoelen en business doelen te achterhalen, in het bijzonder de gebruikers. Hierbij kun je denken aan stakeholder interviews, post-it sessies en gebruikerstesten. Wanneer je de gebruiker van A tot Z meeneemt in het proces, zorgt dit voor een goede aansluiting van het product met het uiteindelijke doel van de software. Zo kunnen de functionaliteiten die je software biedt ook echt gevonden en goed gebruikt worden.
Kortom, door vóóraf de belangen van alle stakeholders duidelijk te maken zijn correcties áchteraf voorkomen. Door UX vroeg in de ontwikkeling te betrekken, ben jij uiteindelijk minder tijd (en budget) kwijt aan het oplossen van fouten of het beantwoorden van vragen. En vooral niet te vergeten, de gebruikers zullen tevreden zijn met je product.
Een UX designer bepaalt welke doelen de gebruikers willen bereiken met behulp van jouw product. Op deze manier ontwikkel je alleen functionaliteit die gebruikers ook echt zullen gebruiken.
Daarnaast probeert een UX designer antwoord te vinden op alle vragen die horen bij de interactie tussen product en gebruiker. Het is een creatief proces dat vaak hand-in-hand gaat met het grafische UI (user interface) werk. Een UX designer zal ontwerpen testen door middel van gebruikerstesten, zodat je ook zeker weet dat gebruikers de functionaliteit op de juiste plek in de applicatie kunnen vinden en op een logische manier kunnen gebruiken. Je profiteert al snel van een UX designer in je team, want tevreden gebruikers zullen dit altijd aan anderen doorvertellen.
Als UX team bij Carthago hanteren wij een iteratief ontwerpproces wat bestaat uit 3 fases: begrijpen, ontwerpen en evalueren. In dit proces staan de gebruiker en hun doelen en behoeftes centraal. Elke fase kan met één of meer methodes uitgevoerd worden, beschreven in de UX toolkit. Het UX proces en welke methodes relevant zijn, hangen af van de projectgrootte en de beoogde doelen. Na een discovery kunnen wij een accuratere inschatting leveren van welke methodes wij kunnen aanraden en de daarbij behorende tijdsindicatie.
Stap 1: Begrijpen
In de begrijpfase proberen we zoveel mogelijk te weten te komen over de gebruikers, hun wensen, behoeften en verwachtingen. Het merk en de bedrijfsdoelstellingen worden ook geformuleerd om ervoor te zorgen dat de nog te bepalen gebruikerservaring of het product strategisch ook passen.
Stap 2: Ontwerpen
In de ontwerpfase gebruiken we de inzichten uit de begrijp fase en specificeren we hoe een gebruiker in interactie komt met het product of de service. We ontwerpen deze interactie zo intuïtief en gebruiksvriendelijk mogelijk. Zo optimaliseren we de ervaring van de gebruiker. Het design proces is iteratief en we betrekken de gebruiker waar mogelijk.
Stap 3: Evalueren
In de evaluatiefase kijken we naar hoe het ontwerp functioneert voor gebruikers en of dit in lijn is met de doelen en de intentie voorafgaand aan de ontwerpen. Test- en validatiemethodes helpen bepalen of het ontwerp echt gebruiksvriendelijk. Kunnen mensen hun beoogde doelen snel en makkelijk voltooien? Hierbij wordt gekeken naar de emotionele impact, de flow, en hoe goed het product past binnen de verwachting van gebruikers.
Ons UX team bestaat uit drie enthousiaste UX designers, die allemaal een hart voor de gebruiker hebben. Nadia, Famke en Renske zijn gespecialiseerd in het achterhalen van de behoeftes van de gebruikers en het ontwerpen van gebruiksvriendelijke software. Het zijn creatievelingen, maar ze stellen ook de kritische vragen om erachter te komen wat gebruikers écht nodig hebben. Ze staan je graag te woord en om te vertellen waarom UX belangrijk is voor uw bedrijf!
Onze User Experience designers hebben na hun bezoek aan het UXinsight festival de inzichten die zij hebben opgedaan verwerkt in 5 tips.
Zelf aan de slag met UX? Download onze toolkit! Bij het maken van software wordt vaak 1 van de belangrijkste aspecten over het hoofd gezien,
Altijd al wat willen leren over hoe je zorgt dat je applicatie niet alleen “werkt” (“Het werkt toch, kritisch gebruiker!”) maar ook gebruiksvriendelijk is?
We zien dat bij steeds meer projecten een UX designer gevraagd wordt en we hebben ons UX team inmiddels uitgebreid. Wij zien opkomende vraag naar UX, maar zeker niet alle organisaties zijn al bekend met UX design en de voordelen hiervan.
Carthago Midden
Landjuweel 11b 3905 PE Veenendaal Tel: 0318-240038
Carthago Oost
John Maynard Keynesstraat 359 7559 SV Hengelo Tel: 074-2455600
Mail ons
Carthago ICT maakt gebruik van cookies om je ervaring te verbeteren. We gaan er van uit dat je hiermee akkoord gaat. Lees meer.